CROATIA

I fredags tog jag och Adam bilen ner till Arlanda för att klockan 07:35 boarda flyget som tog oss till Split, Kroatien. Landade runt 11, åkte med en transfer till staden där vi åt lunch och sedan strosade omrking på marknader och sedan längs vattnet. Klockan 15 klev vi på en mindre färja, efter ungefär en timme stannade den. Jag och Adam, ansvarsfulla som vi är trodde inte att vi var framme så vi satt lugnt kvar och tänkte att vi skulle av på nästa stopp. Jag tyckte ändå att något kändes fel så jag frågade dem på raden bakom om dem visste vart vi var. - Hvar svarade hon. Detta var alltså vår destination, som tur var skulle de flesta andra också av här så vi behövde inte springa.

Hotellet ligger precis vid den lilla båthamnen så det är bokstavligen en minuts gång därifrån till hotellet, som heter Palace. Vi lämnade snabbt väskorna, bytte om till badkläder och gick till första bästa badställe. En liten pir/avsats i sten längs gångstråket, ca fem minuter från där vi bor. Vi låg där i någon timme och badade tills att ögonen var röda och munnen smakade salt, salt och åter salt. Sedan gick vi hem, åt chips, spelade kort och vilade lite innan vi duschade och gjorde oss i ordning för middag. Jag var riktigt sugen på pizza så vi hittade en restaurang som heter Kogo där dem serverade det mesta. Vi drack kaffe och gick sedan hem och såg en film, somnade som ett litet barn innan klockan slagit 11.

Klev upp rätt tidigt imorse, närmare bestämt klockan 08:30. Åt frukost (buffén var bra) och sedan gick vi iväg för att hitta en lämplig plats att sola på. Promenaden vi gick blev säkert 3km innan vi var färdiga. Hittade även idag en liten pir att ligga på där man även kunde hoppa från kanten vilket är skönt när man är hälften badkruka, så man slipper smyga i. Vi spelade kort, jag läste min bok (livet efter dig) badade, solade, drack vatten och sedan gjorde vi om allt det igen. En fantastisk dag med andra ord. Senare på eftermiddagen gick vi till hotellets pool. Adam är poolkille ut till fingerspetsarna. Så medan jag satt och solade så kollade han om det var möjligt att ta sig under vattnet från ena sidan till den andra med bara ett simtag haha.

Nu har vi precis kommit hem från vår andra middag här nere, vi var inte alls hungriga men jag kämpade i mig en räksallad och Adam åt en supergod räkrisotto. Vi ska strax se en film (Adam tjatar på mig att lägga ifrån mig datan) och sedan ska vi sova. Imorgon skall vi hyra solsängar lite längre bort och sedan eventuellt gå på en liten utflykt upp till en borg som verkar intressant.

Vi kan sammanfattningsvis konstatera att Kroatien och Hvar redan har överraskat oss positivt med sin vackra miljö och atmosfär. Det finns inget bättre än sol och turkost vatten (förutom mig säger Adam).

Puss och kram, hörs imorgon.